
The Stalemate of Deepened Integration: Analysis of the Russian Anti-

Belarus Disinformation Campaign in 2019 

 

By Vasil Navumau, Anastasiya Ilyina and Katsiaryna Shmatsina 

Dr Vasil Navumau is a visiting fellow at the Center for Advanced Internet Studies. He 

completed his PhD at the Institute of Philosophy and Sociology of the Polish Academy of 

Sciences. His research interests lie at the intersection of such areas as comparative analysis of 

contemporary protest trends in the Eastern European countries, challenges to the local societies 

and cultures under the influence of globalization and information-communicative technologies 

(e.g. orchestrated disinformation campaigns, proliferation of populist messages and 

establishment of post-truth society), analysis of social media and digital communities. 

Dr Anastasiya Ilyina is a graduate of the Faculty of History at Brest State University, a 

graduate of Eastern Studies at the University of Warsaw, a PhD in humanities in the field of 

sociology at the Institute of Philosophy and Sociology of the Polish Academy of Sciences. The 

title of her PhD thesis is “The Escape From Identity: Belarusian Reality”. She studied Human 

Rights at Columbia University in New York. In 2010–2019, she was an editor of the “European 

Radio for Belarus”. She cooperates with the Belarusian television “Belsat”. She writes about 

migration movements, protection of the rights of national minorities and identity issues. 

Katsiaryna Shmatsina is a political analyst at the Belarusian Institute for Strategic Studies 

where she focuses on the Belarusian foreign policy and regional security. Katsiaryna's portfolio 

includes non-residential fellowship at the German Marshall Fund (2020) and Think Visegrad 

Fellowship (2019). Previously, she worked for the American Bar Association where she 

managed the democratic-governance and rule-of-law projects. She holds a Master's in 

international relations from Syracuse University, New York and a law degree from Belarusian 

State University. 



  

Introduction 

December, 8, 2019 marked the 20th anniversary since signing the treaty on establishment of 

Union State between Russia and Belarus. Back in the 1990s, the activists and leaders of the 

political opposition saw this document as a threat to the sovereignty of Belarus and demanded 

to stop the process of crawling integration that accelerated in the second part of the 2010s. 

During the last two decades, Russia has been doing its best to attach its closest Western 

neighbor to oneself in social, economic and military dimensions. Despite numerous crises in 

the relationships between the two countries (so-called gas and milk wars), the developments at 

the end of 2019 were extraordinary, not least of all due to the large-scale information attack, 

launched by Russia. 

During 2019, the political elite of the two countries conducted multiple meetings, where they 

discussed further progress of the integration process, which was described as a threatening 

development by Belarusian journalists and political scientists. Amid the difficult negotiations 

on oil taxes (“tax maneuver”), it was believed that Russia was plotting a plan of annexing 

Belarus in the same vein as it had done with Crimea. Both public officials and the Presidents 

themselves frequently expressed dissatisfaction with the way the talks were going, which led 

to the suspicions that Russia had suggested Belarus should give up sovereignty in exchange for 

certain economic benefits. Also, the Eastern neighbor was allegedly frustrated by Belarusian 

independent actions on international matters (e.g. reluctance to acknowledge the independence 

of Abkhazia and South Ossetia and its position on military conflict with Ukraine) and its 

attempts to conduct “pendulum policy" (i.e. balance out between East and West). The 

“deepened integration”, in the view of Russian ideologists,[1] would be a logical development 

of the process of integration launched in the second half of the 1990s.[2] 

Within this article, we are looking into the wave of disinformation articles, generated by the 

propagandist bloggers on the websites supported by Russia, launched to cover the whole of 

Belarusian territory with propagandist materials. In particular, we are considering the articles 

emerged between September and December 2019, the period of intensive negotiations between 

Russia and Belarus on “further integration”. Within this timeframe, bloggers published dozens 

of posts, degrading Belarusian culture and history, discrediting political opposition leaders, as 

well as highlighting the benefits of integration in political, economic and social spheres. In 

general, those posts were designed to generate fake news, to promote Russia-centered agenda, 

to provoke the interest of Russia supporters among the Belarusian citizens, and, as the 

overarching aim, to interfere with the decision-making at the highest level. Fake news got so 

much attraction within the Belarusian media flow that even the Belarusian President addressed 

it in his speeches. 

The structure of the article is as follows: first, to provide the background, we will briefly 

describe the history of Belarus-Russia relations since the signing of the Union Treaty in 1996; 

secondly, we will analyze media reports, published in the network of propagandist media 

September through December 2019, to a) reconstruct the strategic narrative of “deepened 

integration” b) to describe the ways the bloggers treated Belarusian political opposition, and, 

finally, c) to show the process of construction of “meaningful Others”, that is, enemies of the 

Union State; thirdly, we will provide the policy advice based on the interviews with Belarusian 

political scientists and sociologists. 



  

Methodology 

This paper relies on the following triangulation of methods: first, the members of the team 

conducted the desk research, presupposing the analysis of the existing relevant reports and 

researches, devoted to the examination of the extent of the disinformation and propaganda in 

Belarus; secondly, articles were analyzed via the lens of content analysis to reveal the key 

nodal points within the articles used by the propagandist bloggers about the key events in the 

political life of Belarus and the most significant political figures; thirdly, we used in-depth 

semi-structured interviews with the experts to test the findings within the first stage of our 

research. 

Within the desk research, we considered the reports, devoted to the latest wave of 

disinformation and propaganda, launched by Russia to try and influence the public opinion in 

Belarus. In particular, we analysed the researches of Yeliseyeu (2019), Yeliseyeu and Laputska 

(2016), a report submitted by the Belarusian Association of Journalists (2019), etc. All those 

investigations informed us about the period the disinformation campaign started, and about the 

most aggressive websites and their owners (see Attachment 1). Another focus at this stage was 

the revelation of main factors, contributing to the susceptibility of Belarus to the information 

attacks from the Russian side, as well as consideration of main measures, implemented by the 

authorities to withstand those attacks. 

The content analysis in combination with quantitative analysis made it possible to reconstruct 

main propagandist narratives, launched strategically to influence public opinion, to discredit 

opposition leaders and political analysts, as well as to make alliances with other groups (such 

as pro-Russian Belarusians) in the context of integration talks between Russia and Belarus. In 

addition, we identified main themes and subtopics, serving as triggers for the bloggers. To do 

so, we analysed the propagandist materials that emerged in the 'Politics', 'Blogs' and other 

thematic sections of 10 websites supported by Russia within regional and national scope 

between September and December 2019 (the peak of the talks on deepened integration). 

Finally, we conducted seven semi-structured in-depth interviews with the Belarusian political 

scientists and sociologists, as well as public figures who took part in the independent 

observation of the parliamentary elections, and those who campaigned against the integration. 

Their analyses helped us to test our findings, to reflect on the way the Belarusian media 

themselves amplify and disseminate the propagandist messages, as well as to formulate policy 

advice towards the Belarusian authorities on the practices to withstand Russian disinformation 

attacks. We developed questionnaire touching upon the following topics: a) attempts to 

interfere with the parliamentary elections in Belarus and integration talks; b) the level of media 

literacy in Belarus; c) the evaluation of the actions of authorities meant to withstand the 

information attacks; d) the possibilities of cooperation between state sector and NGOs with 

regard to information security issues, as well as e) necessity to learn and adopt Ukrainian 

experience in the relevant situations. To make the interview series unbiased, we talked to the 

experts from the state sector, NGO sector, as well as to the representatives of various 

humanities disciplines. 

The following experts took part in the interviews: Andrei Yahorau, analyst of the Center of the 

European Transformation, Yury Hubarevich, politician, leader of the “For Freedom” 

movement, Yury Shautsou, political scientist, director of the Center for the Problems of the 



European Integration; sociologist Aksana Shelest, analyst of the Center of the European 

Transformation, Andrei Yeliseyeu, political scientist, analyst of the research Center of the 

Eurasian States in Transition (EAST); Alena Artsiomenka, sociologist, professor at the 

Belarusian State University, department of the social communication; and professor Andrei 

Vardamatski, sociologist, analyst at the Belarusian Analytical Workroom. Interviews were 

conducted in person (with professor Andrei Vardamatski), on the phone and messenger apps 

(with sociologists Aksana Shelest and Alena Artsiomenka, political scientists Andrei Yahorau 

and Yury Shautsou, politician Yury Hubarevich), analyst Andrey Yeliseyeu provided written 

responses to the questionnaires. 

The main aim of the paper is to bring to light the main strategic narratives in outlets supported 

by Russia that generate disinformation oriented towards Belarusian audience, and to formulate 

policy advice to the Belarusian authorities. This paper contributes to the academic literature 

analysing how fake news and disinformation influence political discourses in Eastern European 

countries. 

  

Case selection and data gathering 

In his recent research, Yeliseyeu (2019) revealed several important trends that signalize the 

intensification of the Russian information attacks on Belarus. The main aim of those is to 

promote Russian agenda and popularize Russian-centric frames, to defame Belarusian 

opposition, and to degrade the Belarusian language and culture, etc. (2019, p.2-3). The 

researcher argued that since 2016, the number of web-resources distributing false information 

messages “has increased to about 40” (Ibid.). More than that, about 15 of them cover the events 

on the regional level, with about half of them extensively using hate speech: Sozh.info (Homiel 

region), Vitbich.org (Vitsiebsk region), Podneprovie-info.com and Mogilew.by (Mahileu 

region), Grodnodaily.net (Hrodna region), Berestje-news.org and Dranik.org (Brest region), 

and Teleskop-by.org (Minsk region)” (Yeliseyeu, 2019, p.2). Yeliseyeu concludes that the 

websites were introduced by the Russian organization CIS-EMO that had been launched on the 

approval of the Russian Presidential Executive Office (2019, p.38). Proceeding from this 

classification, we decided to concentrate attention on the most aggressive regional websites 

and analyse the materials that are generated by the bloggers to try and find commonalities 

shared by various authors, and to identify the main strategic narratives put forward by them. 

Here is the description of each of the websites under consideration. 

Description of cases. The regional websites supported by Russia that generate content, oriented 

towards the audience from Eastern regions of Belarus, i.e. Vitsiebsk (Vitbich.org), Mahileu 

(Podneprovie-info.com and mogilew.by), as well as Homiel (Sozh.info) and Brest regions 

(Berestje-news.org) were made up, using one sample with the minimal variations in design. 

In the left upper corner of Vitbich.org, Podneprovie-info.com, Sozh.info, and Berestje-

news.org one can find stylized coat of arms of the corresponding region, which was done, 

apparently, to outline the thematic focus of the content, generated by the website, and to 

establish trust within the users. This conformity is hardly surprising, taking into account that, 

according to the Who.is service, the first two websites belong to the same owner – Alexey 

Semenov, the employer of CIS-EMO organization. The latter, according to Yeliseyeu (2019), 

observed election process in several countries (most notably, in Crimea, in 2014). 

http://berestje-news.org/


Website Vitbich.org, with a monthly audience of 10,200 users per week (the website was 

registered on 19.02.2018) also has public pages on Facebook and its Russian equivalent 

Vkontakte. The categories “Vitsiebsk and region”, “Belarus”, “World” and also “Sport” mostly 

contain neutral materials (although from time to time one could find some disinformation 

materials there as well). Articles, promoting pro-Russian agenda, can be usually found within 

the sections “Blogs”, “Culture and History”. Arkadiy Vertyazin is the most notoriously famous 

author of this website, “specializing” on articles about opposition and civil society. In general, 

between September and December Vitbich generated 48 materials (13 on integration, 19 on 

opposition, 13 on parliamentary elections, 5 on “constitutive Others” – Ukraine and Poland). 

The website does not presuppose the function of leaving comments. 

Website Podneprovie-info.com (registered on 19.02.2018) enjoys attendance of about 9 

thousand users per week and has public page on Vkontakte. The categories “Regional news”, 

“Accidents”, “[Happens] in Belarus” and “Sport” largely contain neutral materials, with the 

main propagandist content being located within the sections “[Happens] in the world” and 

“History”. A significant part of those articles was devoted to opposition (13) and integration 

(3). Website frequently reposts articles from ill-famous resources IMHOclub and sputnik.by. 

The users are not allowed to leave comments either. 

According to the research of Yeliseyeu, Sozh.info belongs to Sergei Lushch, a former chair of 

the youth organization “Young Rus’” (Rus’ Molodaya)[3]. The website is visited by around 

10,400 users per week and has public pages on Facebook, Odnoklassniki and Vkontakte. A 

significant amount of articles in the categories “News”, “Our Homiel” and “Society” contain 

neutral information, with the disinformation usually being concentrated in the sections 

“Politics” and “Blogs”. In particular, the major part of those texts was devoted to the events in 

Ukraine and Poland, while parliamentary elections were covered only by three materials, 

opposition – by 7 and integration – by 9 articles. It seems that the website does not allow users 

to comment the materials. 

The website Mogilew.by is owned by Active Technologies LLC (the name of owner is not 

disclosed, with the website being registered on 10.03.2011). The articles in the categories 

“News”, “Mahilieu News”, “Interesting”, “Accidents”, “Mahilieu History” and 

“Miscellaneous” are in most cases neutral; the most of propagandist texts are located within 

the section “For your information”. Specifically, within the period under consideration, the 

larger half of articles with such content was focused on formation of negative image of 

neighboring countries – Ukraine and Poland (11). Two texts were dedicated to the 

parliamentary elections, one – to integration, three – to opposition. Website allows the option 

of commenting. 

The website politring.com positions itself as a discussion platform for a dialogue between 

political and social groups of Belarus, and its editorial board considers “extremism and 

radicalism unacceptable”. At the same time, events like anti-integration protests are 

characterized as a “picket of radicals”.[4] They publish different points of view, including the 

comments by the independent experts and opposition politicians. It is present in multiple social 

media, namely on Facebook, Vkontakte, Twitter, Telegram, Instagram, Google news. 

Attendance statistics is closed. 

Domain names of the regional websites Grodnodaily.net, berestje-news.org were purchased on 

the same day, February 19, 2018, along with two others, Vitbich.org and Podneprovie-

info.com.[5] According to the study by Yeliseyeu, the buyer of the domain names, Aleksei 

http://berestje-news.org/


Semenov, was an employee of the CIS-EMO, the organization that conducted observation 

missions in Crimea during the elections at the referendum 2014 and in the unrecognized 

Abkhazia and South Ossetia.[6] Both websites are organized according to similar templates, 

containing sections “In Brest”/ “In Grodno”, “Politics”, “Culture and History”/“History, 

“Sports”, “Blogs”. The sections on history contain mainly reprints from other resources that 

promote pro-Russian narrative, such as “Украина.ру”, and the history narrative is dedicated to 

the events, associated with the Soviet and the Great Duchy of Lithuania periods. Both resources 

are present on Vkontakte and on Facebook. 

Dranik.org contains the following sections: “Brest and Regions”, “Politics and Society”, 

“Economy”, “Man and Law”, and “Blogs”. Main content for monitoring was in the “Blog” 

section. Out of 18 relevant materials only 3 were dedicated to the integration topic, the rest 

dedicated to cross-sectoral topics on the opposition, elections, and the image of the foreign 

countries. It is present on Vkontakte and Odnoklassniki. 

Website Teleskop.by is a clearly anti-Belarusian information-analytical portal, generating both 

news and original blog content. The website often reposts news content from other resources, 

in most cases Russian ones, but also Belarusian, promoting Russian-centric agenda such as 

imhoclub.lv, sputnik.by, etc. or Telegram channels (e.g. https://t.me/su2050). The editor-in-

chief of Teleskop.by is a notorious author of multiple biased (and sometimes outright 

propagandist) publications on Belarus – Lev Krishtapovich. Among the most prolific bloggers 

there is Vsevolod Shimov, Kirill Frolov, and Panteleimon Filippovich who often write articles 

for websites promoting extreme reactionary ideology. As a rule, the bloggers generate several 

articles per day, with users devoid of option of leaving comments under them. According to 

Yandex.Metric, the website is visited by 40 to 70 thousand users per day. 

Data gathering. During the preliminary stage, we identified a set of political events that 

occurred between September 2019 and December 2019 and were accompanied by the increased 

quantity of materials on the websites under consideration (“trigger events”). Thematically those 

events could be divided into four categories: a) those related to the “tax maneuver”, integration 

talks and the Union State (meetings at the highest level, public speeches of the leaders, 

information leaks etc.), b) those associated with the activity of Belarusian opposition (such as 

protests, celebrations, etc.), c) those dealing with the parliamentary elections and, finally, d) 

historical/theoretical materials describing Ukraine, Poland, and the West in general as main 

enemies. Although the first two topics (96 and 100 materials respectively) proved to be much 

more widespread, the third and the fourth ones were as important (64 and 62 respectively), 

because they were associated with the crucial political event within the period in consideration 

(parliamentary elections) as well as with the attempts to construct the image of the Other. Based 

on those considerations, we selected 322 relevant articles. The interviews (overall – 10) with 

the Belarusian experts (sociologists, political scientists and journalists) served as a 

complementary material for our research. 

In Table 1 below, we listed the final selection of the relevant materials. 



 



 



 

Literature review. Latest independent studies point out the intensification of disinformation 

and propaganda content, generated by the pro-Russian websites, Telegram channels and social 

media public pages. For example, experts from international research initiative ‘International 

Strategic Action Network for Security’ (ISANS) concentrated their efforts on analysis of 

various dangers Belarus faced in 2019. In particular in the report entitled “Coercion to 

“Integration”: Russia's Creeping Assault on the Sovereignty of Belarus”[7] they note that 

Russia has been gradually enhancing pressure in virtual sphere, that is, publishing biased 

articles and fake news in media space. This information attack, in their view, represents a full-



fledged hybrid war: “state-controlled, quasi-private and non-governmental initiatives form a 

wide system of interference, aimed at a ‘deep integration’ of Belarus with Russia – effectively 

coercing Belarus to give up its political, cultural and linguistic sovereignty” (p.1). Later ISANS 

conducted an analysis of ‘toxic social media communities in Belarus’, presenting their research 

results in the ‘Map of toxic Vkontakte public pages’[8]. This interactive map, based on the 

qualitative data analysis of vk.com, presents the largest database of propagandist communities 

of the Russian-speaking social media, which “discredit Belarusian language, culture, and 

history, and even put in question the existence of Belarusian ethnicity” (ISANS, 2020, para 1). 

Givi Gigitashvili from ‘Medium.com’ (2020) identified anonymous pro-Russian Telegram 

channels that targeted protests in Belarus, “attacked opponents of integration and spread pro-

Kremlin narratives” amid integration talks between the two countries (Trikatazh, Bulba 

Prestolov, BeloRusski Dialog, Kompromat Belarus, Beloruskii Gambit, Belarusskii Insaider, 

Vostochnoe Pritvorstvo, and BY-News). 

Yeliseyeu (2020) demonstrated website’s ‘Sputnik Belarus’ involvement into disinformation 

and pro-Russian propaganda campaign and summarized: “Although news on Sputnik contain 

explicit propaganda and disinformation in relatively rare cases, they [bloggers] often follow a 

certain political line and ideological instructions” (p.39). These recent studies have helped to 

shape and characterize the reality of Russian disinformation and propaganda campaign that has 

been taking place in Belarus for the last several months. 

  

1. Integration and the Union State 

Background 

After the collapse of the USSR in 1991, Belarus enjoyed a brief period of “democratic 

opening:” the country elected its first Parliament and conducted its first free and open 

Presidential elections won by the charismatic non-partisan corruption fighter Aliaksandar 

Lukashenka. However, from the very outset of his presidency, Lukashenko sought to bypass 

the Parliament by taking advantage of poorly defined mechanisms of conflict resolution in the 

Constitution. In 1996, he won a referendum on the expansion of presidential powers (its results 

were falsified[9]), which allowed him to establish the one-man rule. 

That same year he signed a treaty on the establishment of the Commonwealth of Russia and 

Belarus, which eventually turned into the Treaty on the Creation of a Union State of Russia 

and Belarus in 1999. This document launched the process of integration between the two 

countries, which mostly concerns the economic sphere, while the political developments being 

far less pronounced (the most important meetings, as a rule, are revolving around negotiations 

on oil and gas prices and usually take place before the heating season). Valeriya Kostiugova 

(2008) stressed that the integration process has a “cyclic character.” Initially, Russia and 

Belarus reach certain agreements and formalize them in a document; when it becomes evident 

that the proposals are impossible to achieve, the two sides revise the agreements and sign a 

new contract, thereby “raising the integration to a higher level.” (Kostiugova, 2008, para 1). 

At the beginning of the 2000s, Russia decided to put relations between the two countries on a 

pragmatic footing. The Russian president Vladimir Putin famously stated that it is necessary to 

sort “flies from cutlets”, or the wheat from the chaff. The Russian authorities suggested 



intensifying the integration process in both the political realm (through adopting the 

Constitution of the Union state) and the economic sphere (by introducing a common currency, 

unifying trade rules, and launching a single natural gas transmission network). During this 

period, the countries signed multiple documents, treaties, and memoranda, and conducted 

numerous meetings. However, the informal aspect of the relations overtook the formal: the 

majority of agreements, adopted at the beginning of the 2000s, have not been realized, and 

Russia has continued to allocate money to the Belarusian government. 

Since the 1990s, Russia has been the main trade partner of Belarus, with import rate being more 

than 50% throughout 29 years since Belarus gained independence (see Graph 1 in Appendix). 

By 2004, Russia’s import penetration ratio reached 65%, which, as Drakakhrust (2017) 

stresses, was due to sharp increase of oil price. However, up until now this record has not been 

renewed. Still, in 2019, the import ration continues to grow and Belarus remains heavily 

dependent on Russia in economic respect. The Eastern neighbor has been actively using this 

aspect to try and obtain concessions from Belarus in the political sphere (such as recognition 

of Abkhazia and South Ossetia in 2008 or DPR and LPR in 2014). 

In February 2004, a “gas war” between the countries broke out, and Russia ended up 

significantly increasing gas prices for its Western neighbor (previously the price was the same 

as in internal Russian regions). Since then, Russia has regularly antagonized Belarus over oil 

and gas prices, while annually decreasing the level of subsidies. By the end of the 2000s, both 

countries entered several “market wars,” imposing mutual restrictions on the sale of meat and 

milk because of their allegedly poor quality. After Western countries introduced sanctions as a 

result of Russia’s annexation of Crimea and the war with Ukraine, and Russia retaliated by 

imposing so-called “anti-sanctions” on certain products, Belarus tried to circumvent the 

restrictions by selling to Russia importing Western products with Belarusian labels, which 

created more tension between the two countries. Consequently, by the beginning of 2019, 

Belarus remained deprived of almost all the economic privileges previously bestowed by 

Russia. 

Analysis of integration topic in the monitored media 

During the period under consideration the topic of deepening integration has been one of the 

most popular themes, emerged within the materials on the regional websites supported by 

Russia. This is hardly surprising, given that the talks on the further advancement with the 

project of the Union State were conducted every month on various levels (both governmental 

and presidential). The bloggers from the regional websites supported by Russia (in all of the 

regions, but especially in Minsk) identified a set of problems hindering the talks, with one of 

them being found within the ideological dimension. In their view, the project of integration 

started as a purely economic initiative, without meaningful political content. To fix this 

situation they introduced the ideology of the “Russian World” (“Russki mir”) as a hegemonic 

understanding of the idea of the project, meaning that the peculiar Belarusian language and 

culture (deemed marginal and insignificant) could be simply substituted by the Russian ones. 

The assumption at the center of this project was that Russian-speaking population (and 

Belarusians mostly speak Russian in their everyday life) appears to be a part of Russian 

community and will be happy to become the citizens of the Russian Federation. Mikhail Suslov 

stressed that this concept has been used to justify Russia’s aggressive foreign policy and its 

initiatives on annexation of Crimea and subsequent war with Ukraine1. 



Laruelle notes2 that the Russian World concept serves as an empty signifier, the term with a 

blurry meaning, allowing connecting several complex ideas into a coherent ideological 

narrative (which could be tuned to substantiate various (sometimes contradictory) policies). In 

particular, she notes: “It serves as a justification for what Russia considers to be its right to 

oversee the evolution of its neighbors, and sometimes for an interventionist policy. Secondly, 

its reasoning is for Russia to reconnect with its pre-Soviet and Soviet past through 

reconciliation with Russian diasporas abroad. Lastly, it is a critical instrument for Russia to 

brand itself on the international scene and to advance its own voice in the world.”3 

Russian bloggers reiterate that the Russian World could become spiritual bond of the Union 

State, replacing two influential ideological narratives, established in Belarus by the competing 

political forces. Those are the project of “official nationalism”,[10] built upon the “Soviet 

national identity” and “nativist project of national identity”, based around the importance of 

the Belarusian language, history and culture4. 

The former ideological narrative proceeds from the idea that the contemporary Belarusian 

people emerged after the World War II, with the Belarusians contributing greatly to defeating 

the Nazi invaders (according to the estimations of the historians, every third citizen died during 

the war). Lukashenka himself quite often describes himself as “a Soviet man”,[11] who tries 

to preserve some of the distinctive practices that were prevalent in the USSR: state-planned 

economy, harsh control over social life, lack of political competition, etc. This political elite’s 

conceptual commitment to the Soviet legacy has been further reflected in the official symbols: 

in 1995, as a result of referendum, a slightly adjusted Soviet-style coat of arms and flag replaced 

the white-red-white flag and Pahonya coat of arms, adopted after the dissipation of the USSR. 

In conceptual terms, the project of official nationalism was reflected in the state ideology 

project, which was developed and introduced as an obligatory course at the universities and 

schools in 2003. As Pikulik (2007) notes, despite the best efforts of the authorities, it did not 

become the basis for the self-identification among the Belarusians.[12] 

The latter ideological narrative dates back the emergence of the sovereign Belarus to March 

25, 1918, the day, when the Belarusian People’s Republic was established. The nativist project 

of Belarusian identity prioritizes the national language and culture and traces back the 

Belarusian history to the Fourth Polish-Lithuanian Commonwealth. The nativist project was 

promoted and popularized by the Belarusian intellectuals at the end of the 1980s - the beginning 

of the 1990s, who put forward the idea of the importance of the Belarusian national identity. It 

became a crucial source for the “street politics” of the 1990s-2000s, when the political 

opposition tried to change the situation in the country via organization of protests and peaceful 

revolutions. 

Both of those ideologies are perceived as “contradictory civilization projects”, hindering 

Belarusians from obtaining their “fully-fledged national identity”, with the Russian World seen 

as an ultimate substitute to both of them. In Krishtapovich’s view, for example, “Russian 

sovereignty of Belarusians is the foundation for the Union State, only through which the 

preservation of the Belarusian language and state, and, hence, the restoration of independence 

and achievement of sovereignty, is possible.”[13] In the view of Belarusian ideologists and 

pro-Russia propagandists, the collapse of the USSR is considered the “greatest geopolitical 

catastrophe” (to borrow the emotional Putin’s expression[14]). They reiterate that Russia, being 

the direct successor of the Soviet Union, has a historical mission of restoring its influence over 

the territories, previously covered by the USSR. In this context, the further development of the 

Union State project is seen as a continuation of the strategy of “gathering the Russian lands” 



(started in 2008 by the war in Georgia and continued in 2014 by the war with Ukraine), 

presupposed by the Russian World concept.[15] 

Suslov also stresses5 that the success of Crimea has been especially tempting to repeat before 

the presidential elections. Indeed, the difficulty of transit of power amid the decreasing 

popularity of Putin (so-called “problem 2024”) has been widely discussed by the political 

scientists and sociologists. The latter suggested various variants of doing this and one of the 

most viable and likely in their view has been the establishment of the Union State with Putin 

being proclaimed the head of the newly established formation.[16] It is easy to guess that 

Belarus played a key role in this scenario, and the pro-Russian bloggers used various narratives 

in order to justify this. 

Some authors developed complicated narratives built upon the distorted interpretation of 

Belarusian history. This trend is especially characteristic of the blogs of Lev Krishtapovich, 

who suggests an alternative version of the Belarusian history, in which there is no place for 

Mindauh and Vitaut, Radzivill, Sapieha, Ahinski, etc., because Belarusian history is 

“inseparable from pan-Russian, Soviet history. This is a historical choice of the Belarusian 

people, a centuries-long formation of pan-Russian consciousness, within which the Belarusian 

statehood emerged and was nurtured”.[17] Hence, the bloggers imagine Belarus as an 

extension of Russian history and identity[18] and treat the establishment of Belarusian People’s 

Republic in 1918 (the event is widely treated as the birth of the Belarusian nation by the 

national historians), merely an amusing historical incident.[19] In such a way, the further 

development of the Union State project should be a preferred political goal for Belarus, because 

it is via becoming an integral part of the Russian World, that is, accepting Russian culture and 

language as their own, that the country will be able to secure the true sovereignty. In any other 

scenario, it will be either absorbed by the EU and will be devoid of any independent decision-

making within the supra-national mechanism, or it will become yet another puppet of the USA. 

In their articles, the bloggers use not only ideological arguments, but also pragmatic ones. For 

example, they reiterate that besides political benefits, Belarus will also gain numerous 

economic advantages from the integration process with Russia, [20] while the end aim of the 

Union State is to improve the well-being of the citizens.[21] At the same time, they aspire to 

demonstrate that the attempts of Belarusian political elite to build the mutually beneficial 

relations with the EU are harmful and in the end will bring only problems in both political and 

economic dimensions.[22] 

Dzermant, Krishtapovich and other bloggers also frequently mention that the USA and their 

proxy Poland[23] are aggressively trying to interfere with the integration process and are 

provoking conflicts between the two allies.[24] They do this by dispatching military forces 

near the borders of Belarus,[25] publishing various “malicious” reports,[26] falsifying the 

results of general census,[27] providing financial and ideological support to the local political 

opposition[28] and bloggers (e.g. to NEXTA)[29] or via distribution of Pole’s Card by the 

Belarusian neighbor.[30] The bloggers react harshly to the attempts of the Belarusian 

authorities to enhance the information security and delimit the influence of Russian in the 

media sphere (so-called conception of information security). Such attempts are called 

“information alienation”.[31] 

Summarizing, the strategic narrative on integration of Russia and Belarus has been one of the 

most heavily presented throughout the materials, generated by the pro-Russian bloggers. In 

most of them, the integration has been described as a natural process, the logical outcome of 



the historical development of relations between the two countries. More than that, according to 

the bloggers, integration is devoid of any threats to Belarus and holds only advantages both in 

economic sphere (Belarus will continue enjoying economic benefits), in political and military 

dimensions (the country will withstand the attempts of the West to absorb it and will retain its 

sovereignty thanks to the alliance with the bigger brother), in the cultural domain (Russian 

culture will fill in the ideological lacunae left by the weak national identity) and, finally, in the 

ideological realm (the concept of the “Russian World” will replace incomprehensible 

Belarusian ideology). 

***** 

Generally speaking, all the strategic narratives, mentioned above, serve several aims: a) to 

influence the decision-making process and to bounce the authorities into rush decisions; b) to 

influence public opinion and to win new supporters among the Belarusian population; c) “to 

test public reaction to certain ideas or analysis thereof” (Hubarevic, interview 1.01.2020). For 

the latter, for example, the outlets purposefully feed the audience certain information, making 

it believe that the decision on integration will be sooner or later made (ibid.). One of our 

respondents, political scientist Yahorau, in particular, mentioned: “Russia indeed would like to 

influence the public opinion in Belarus, [those people], who support integration […] They form 

the public attitudes, and, on the other hand, they are trying to influence the public opinion” 

(interview 12.01.2020). The interviewee, in particular, recalled the opinion polls, conducted by 

the Center for Spatial Analysis in International Relations at Moscow State Institute of 

International Relations (MGIMO), according to which 90 percent of Belarusians support 

integration with Russia (57,6% backed up the alliance with Russia, while 31,8% preferred 

partnership based on the international agreements). However, the Belarusian sociologists[32] 

argued that the authors of the polls did not get necessary accreditation, while the questions 

were incorrectly formulated. Also, the results contradicted other multiple polls, conducted by 

the Belarusian accredited sociological centers. 

At the same time, from the analysis of the websites it becomes evident that they were not used 

in a pro-active mode (or as an information warfare), meaning they did not try to actively feed 

the public certain agenda, but delimited themselves to the legitimization of a certain worldview 

instead. In other words, they did not offer outright fake news, but constructed narratives, built 

upon the distorted information. To do this, websites actively exchanged the links to other 

similar resources, creating echo-chambers, within which only certain narratives were 

promoted. Mainly, the media outlets tried to create the image of integration as an inevitable 

process that will bring only benefits to Belarus. Yahorau mentioned: “During the integration 

processes, one can notice the significant activity of Russian media and structures retransmitting 

information in Belarus – public pages, bloggers, journalists […]. Besides, there are expert 

groups such as IMHOclub or Sputnik. At the same time, this resource was not used to the fullest 

extent” (interview 3.01.2020). 

  

2. The image of the political opposition in the monitored media 

Belarusian political opposition: overview 

Belarusian political opposition operates in a complicated environment under the authoritarian 

regime installed in Belarus in 1994. For the purpose of this article, the term opposition refers 



to non-pro-governmental political actors who operate in the public field. Political actors, 

including registered political parties and organizations which de facto act as such, but are 

denied official registration, work in the conditions where it is nearly impossible to obtain 

funding from domestic sources and they rather rely on external funding from foreign donor 

organizations. 

Opposition activists experience pressure by the state and receive fines for their activities. 

According to the Human Rights Watch, in 2019 the laws and regulations governing public 

associations remain restrictive, preventing rights groups or political opposition movements 

from operating freely.[33] Particularly, authorities continued to deny registration to 

independent groups and opposition parties on arbitrary pretexts. Similarly, expression of public 

dissent is restricted, e.g. street protests are dispersed by the police, activists are detained, fined, 

sometimes disposed to brutal treatment in the detention facilities. 

Belarusian elections are subject to criticism for unfair conditions for the opposition and 

violations of electoral standards. Thus, during the parliamentary elections 2019 both domestic 

and OSCE/ODIHR pointed out the lack of transparency of the vote count and the bias of the 

electoral commissions.[34] In addition, during the parliamentary campaign 2019 authorities 

narrowed opportunities for the opposition candidates for campaigning, including scarce media 

coverage.[35] 

Observations from the media monitoring 

The monitored media label a number of actors as the “opposition”, naming as such not only 

the political parties, but also independent media, bloggers, civil activists, even those 

campaigning for environmental or human rights causes. The term ‘opposition’ is used as a 

synonym of nationalism, Russophobia, and radicalism that brings unrest to the society. Some 

materials contain explicit hate speech. Thus, a blog article on grodnodaily.net not only 

criticizes Tatsiana Karatkevich, leader of the Tell the Truth campaign, for her visit to the 

Brussels headquarters of NATO, interpreting this as a sign of collaboration with the so-called 

Western aggressor, but the author also states that “in North Korea someone like Tatsiana 

Karatkevich would be hanged upside down”.[36] This observation of the hate speech content 

is consistent with the earlier study by Andrei Yeliseyeu who pointed out that the network of 

the regional pro-Russian resources in Belarus contains hate speech.[37] 

During the monitoring period, the media constructed a negative image of the opposition with 

regard to the following events: Russia-Belarus integration talks and the protests against it, as 

well as the parliamentary campaign 2019 (the media both criticised the opposition parties in 

general as corrupted by the West or incapable of mobilizing public support, and conducted 

information attacks on particular opposition candidates running for the elections). In addition, 

the bloggers covered other events, the opposition took part in, such as the reburial of the rebels 

of the anti-Russian uprising of 1863-1864 or the public discussions around the safety of the 

Astravets nuclear power plant construction. 

An example of the defamation against the opposition candidates could be an article on 

dranik.org where the local candidate, Sergei Mazan, was called “a clown” who did not have 

public support among the voters.[38] In a similar vein, another dranik.org article attacked 

candidate Alexandr Kabanov, where the anonymous author brought details of the candidate’s 

personal life in an effort to present him as a bad father, partner, and entrepreneur. The article 

contains a number of allegations which could not be either confirmed or denied, yet construct 

http://grodnodaily.net/


a strongly negative image of the opposition activist, and the material also contains photos of 

the candidates’ housing property and his personal photos that were obtained in an unclear way. 

It is noteworthy that the article is a reprint from allbel.info, a website that publishes anonymous 

materials and positions itself as a “group of journalists” who write for “those who are able to 

think”.[39] 

Similar materials against the opposition candidates were published across other monitored 

media. Thus, in an op-ed on berestje-news.org the author not only calls the opposition “political 

impotents” due to the fact that they did not get any parliamentary seats at the elections 2019, 

but also claims that the opposition candidates act aggressively at the polling stations and 

groundlessly report violations during the voting. The author also praises the elected pro-

government MPs, stressing their professional achievements, in contrast with the opposition 

candidates whom he calls shameful.[40] In the similar vein, one of the articles argues that the 

opposition takes part in the elections only to receive foreign grants and to get publicity.[41] 

As to the coverage of the parliamentary elections per se[1] , the monitored media covered the 

parliamentary campaign, the voting period and the work of the electoral commissions and the 

elections results. According to Aksana Shelest, there was no significant media influence on the 

parliamentary campaign, given that the Belarusian parliament does not have substantial 

political powers.[42]. 

Thus, the analytical articles covered the elections neutrally, describing the advantages of the 

majoritarian system compared to the party lists[43]; or reporting on the elections turnout and 

the structure of the newly elected parliament.[44] The general narrative was that the elections 

were conducted correctly and in accordance with the law. Besides the criticism of the 

opposition participation in the elections, the media voiced criticism of the observers, both 

international and local, who reported fraud and violations of the electoral standards. Thus, the 

observers were labeled as “racketeers from the 90s"[45] and it was claimed they were “bribed 

by the West”[46]. At the same time, the news sections of the monitored media provided the 

reports by the Russian and CIS observers who concluded that the elections had complied with 

the international standards. 

The sources under consideration largely put forward an idea that for opposition the 

parliamentary campaign of 2019, as well as allegedly all the other previous political campaigns, 

was “neither a struggle for power, nor a struggle for the promotion of European values, but 

merely a fight for the Western grants”. In other words, opposition is seen as fundamentally 

corrupted, with cynical leaders only doing USA’s bidding. Still, in some cases bloggers 

generated creative narratives. For example, Panteleimon Fillipovich in the article 

“Parliamentary elections in Belarus: looking into the depth” [47] puts forward an idea that it 

will be new pro-Western pro-Catholic deputies who will dominate in the Parliament: “Catholic 

community will get a significant representation in the Parliament, despite the theme of 

interconfessional national consolidation [re-emerging in the speeches of political elite]. This 

majority will be always supporting West, Vatican, Poland with its dreams about the “third 

Polish-Lithuanian Commonwealth” with Kresy Wschodnie and the Polish Roman Catholic 

church domination over them”. Among the main candidates that go from this core, there could 

be, in author's view, the head of Hrodna regional executive committee Aliaksandar Sanhin, 

Valery Varanietski and Valery Mitskevich, the confidants of Minister of Foreign Affairs 

Uladzimir Makey. Both of them were known for their “Russophobic ideological position”. In 

other words, the Russian World ideologists identify the enemies not only among the Belarusian 

opposition and civil society, but also within the circles of ruling political elite, namely, Minister 



of Foreign Affairs, who tries to build a constructive dialogue with the Western countries. This 

trend has become especially pronounced in Belarusian foreign policy after the annexation of 

Crimea and war in Eastern Ukraine in 2014. 

There is a set of articles across all the monitored media where the modern Belarusian opposition 

is discussed in the context of the history. Thus, a video “How Belarusian opposition media 

justify Nazis” draws parallels between the Belarusians who collaborated with the Nazis under 

the occupation with the present day opposition actors who have ties with the West.[48] Firstly, 

the author aims to discredit the newspaper novychas.by that published the aforementioned 

article, labeling this medium as the newspaper that publishes biased materials in the Belarusian 

language. Secondly, the author accuses the medium of justifying the atrocities on the occupied 

territories during the World War II. In the original novychas.by piece it is argued that although 

there were collaborators among the local population, not all of them chose voluntarily to work 

for the Nazi invaders.[49] Although the issues around the life on the occupied territories during 

the World War II are a sensitive topic and could be a subject to multiple interpretations, it 

should be backed up by historical evidence, rather than opinion claims. The author of the video 

makes arbitrary statements, such as that the “collaborators” destroyed villages and murdered 

people under the white-red-white flag (the historic flag of Belarus and the flag currently used 

by the Belarusian opposition), thus casting aspersions on the image of the Belarusian 

opposition. 

Among other history-related topics, there is a set of articles dedicated to the reburial of Kastus 

Kalinouski, the leader of the anti-Russian uprising in 1863 on the Polish, Belarusian, and 

Lithuanian territories. This event was attended by a number of Belarusian opposition leaders 

and ordinary Belarusians who consider Kastus Kalinouski to be the fighter for the Belarusian 

independence in the 19th century. This event drew attention of the monitored media who 

negatively covered the reburial ceremony and disputed the historical significance of the 1863 

uprising. An example of such coverage could be an article arguing that Belarusian opposition 

artificially borrows Polish heroes such as Kastus Kalinouski and Tadeusz Kościuszko, and 

claiming that those figures do not have ties with the Belarusian history.[50] 

In addition, the bloggers draw attention to the news related to the usage of the Belarusian 

language. Thus, the public initiative to collect signatures for Belarusian toponymy in Braslau 

region is presented as ethnic chauvinists’ activities and the author calls for the unity of the 

Russia-Belarus Union State supporters.[51] 

Another example could be the public discussion of the environmental concerns around the 

Astravets nuclear power plant. The Astravets plant is a subject of a heated debate among the 

Belarusian environment activists, politicians, and also an issue that complicates relations with 

Lithuania, where the Lithuanian authorities are concerned about environmental risks and also 

about the fact that the Astravets plant is being built on the Russian money, thus it can potentially 

be used as a tool of geopolitical influence both on Belarus and Lithuania. In that regard, the 

monitored media covered the public discussions on that matter, stating that the opposition, 

along with the environment experts, serve “Western interests”, while the plant construction is 

safe and that Russia does not pose any threats.[53] 

***** 

Essentially any group or an individual who does not favor the current government’s course of 

actions and pro-Russian discourse is labeled as the “opposition”. The opposition is used as a 



negative term and the synonym of nationalism and radicalism, which is dangerous for the 

public order. Materials target political parties and particular opposition candidates who ran for 

the elections 2019. A number of articles were reprinted from other sources, promoting Russia-

centered agenda. Some materials were anonymous, while attacking specific opposition activists 

and aiming to discredit them through publishing details of their personal lives, those details 

being obtained from unclear sources. 

  

3. The formation of negative “Others”: Constitutive role of narratives on Ukraine and 

Poland 

While conducting the content analysis of (pro-)Russian propagandist outlets in Belarus, we 

noticed that a solid amount of them were devoted to the events in Ukraine and in some EU 

countries that are either sharing the border with Russia (e.g. Baltic states) or that the 

geopolitical giant is having some ideological, territorial or civilizational confrontation with. 

Summarizing, we identified the following trends, typical for all of the outlets under 

consideration: misrepresentation of information, bogus narratives, references to unreliable 

sources and unverified data, attempts to influence and manipulate the public opinion, usage of 

hate speech, Russian-centric agenda, and revisionism (biased re-evaluation of the historical 

events). 

Unsurprisingly, Ukraine takes a special place in the materials of the propagandist bloggers in 

the propagandist outlets supported by Russia. Since 2014, Russia has been at war with Ukraine 

and has used various instruments in order to influence the public opinion and play havoc with 

the political process in the neighboring country. In particular, it has launched a series of 

information attacks, accompanied by a spread of false stories, activity of bot-nets and 

dissemination of disinformation to undermine the state and national security. 

However, Ukraine is not the sole aim of Russian attacks, with the political elite of Russia trying 

to draw into its orbit other post-Communist states that proclaimed independence in the 90's and 

became part of the EU family. Poland, in particular, has been another frequently criticized 

country in the materials under consideration. In an attempt to retain the influence over the 

neighboring countries (fulfilling the ambition to “gather Russian lands”), Russia attempts to 

attack Poland, perceiving it as the USA’s proxy interfering with the process of deepening 

integration with Belarus. At the same time, Russia does not pretend to take control over Poland, 

but is open to the confrontations with the closest US ally. In some of the most popular materials, 

devoted to Belarus and Ukraine, Russia cultivates the ideas of the “Russian World” and Slavic 

triunity, calling the “’situation of the separateness’ a temporary state”. While speaking about 

the Baltic states, pro-Russian bloggers recall the situation with the Russian-speaking minority, 

who “became the hostages of the local ethnocracies in their own countries.”[54] 

Again, writing about Poland, pro-Russian bloggers like to speculate on the country’s 

partnership with the USA, recalling historical context and common legacy. For example, the 

reluctance of the Polish government to invite Russia to the 80th anniversary of the World War 

II breakout led to a huge outcry from the bloggers: “[how did it happen that the country] that 

liberated Europe from the Nazi domination and suffered huge losses – 26 million people, was 

not invited to Westerplatte? They try to rewrite history, humiliate our country and take away 

the great Victory. And this is not the first time, the West does it”.[55]. 



Regarding the military conflict in Eastern Ukraine and attempts to regulate it, the pro-Russian 

bloggers reiterate that the aim of the Ukrainian elite is not to find a compromise solution to the 

solution, but to shift the responsibility for launching the war to Russia. 

It is to be noted that the relevant articles emerged in the blogs with regard to such events, as 

another round of Minsk negotiations or the meeting within the Normandy format in Paris. For 

instance, one could find the following reaction to the suggestion of the so-called Steinmeier 

Formula, published on website “Nash Homel”[56]: “Not even tens or hundreds of thousands 

took part in the protest actions “Let us say ‘No’ to capitulation”. The crowd at Maidan in Kyiv 

and other cities looked sparse and unconvincing” [57] (the bloggers also used hate speech 

extensively). In that same article the author said that “the Ukrainian authorities dream that as 

the result of the reintegration of Donbas into Ukraine, the opposition will be physically 

annihilated, and the Donbas population will be deprived of their rights”. [58] Correspondingly, 

the bloggers equal the separatists and Russian military officers to opposition. At the same time, 

the refusal of the Ukrainian authorities to grant the autonomous status to the occupied territories 

was represented as “the annihilation of the Russian language in all the spheres of social life”. 

At the beginning of the 20th century, Russian intellectuals actively discussed the ideas of 

Russian messiahship that were later picked up by the Russian President Vladimir Putin. In 

particular, he called Ivan Ilyin, the author of the concept of Eurasianism, one of his favorite 

philosophers. This concept lay behind the trajectory of Russian development (Eurasian 

Economic Union) until the outbreak of military conflict in Ukraine. After the Euromaidan in 

2014 Russia launched the project on defending Russian-speaking people and gathering the 

former Russian territories under the title the “Russian World”. In particular, one of the most 

prolific bloggers Aleksey Dzermant legitimized this idea in the following way: “First of all, 

one should take into account that the Russian identity is undergoing a crisis. In fact, after the 

dissipation of the USSR we were thrown back into the XVI—XVII century with the separation 

into West and East Rus’, where Muscovy scrambles between gathering lands, isolationism, 

Western pressures and attempts to turn to the East, while Ukraine and Belorussiya turn into the 

indecisive frontier and sometimes even the front line (as was at Donbas). Depending on the 

political and military situation in the border region in the Eastern Europe and West Eurasia, 

Belarus could be either “caravanserai at the new Silk Road,” controlling and conducting people, 

transport, goods, services and investments between Eurasia and Europe and getting some profit 

from it, or a stronghold, collective Brest fortress, closing key routes and opposing the 

increasingly likely Western aggression”.[59] 

At the same time, the bloggers treat Ukrainian measures taken to restore their territorial unity 

and their response to the Russian military aggression exclusively as the phenomena of integral 

nationalism. In particular, they state: “Proceeding from the psychoanalytical approach, the 

phenomenon of the Ukrainian integral nationalism corresponds to the “revolt against the figure 

of Father”. [60] In other words, Russia is represented as an older brother to Belarusians and 

Ukrainians. The pro-Russian author Aleksey Kochetkov formulated this in the following way 

in his book (its excerpts were published by Podneprovie-info and Teleskop): “Today, the 

representatives of the Western Ukraine set the tone for the Ukrainian political life in general. 

We witness, how the Ukrainian state quickly moves to its self-annihilation. However, the 

tragedy of the contemporary Ukraine is that its political elite, who decided to stick to the 

integral nationalism, does not have the opportunity [to stop this failure]”. [61] 

It is to be noted that in general, the news or neutral articles that do not put forward Russian 

agenda appear to be reposted from other websites. Still, there are some unique materials, with 



some of them written under pseudonyms. This is, most likely, due to the threat to be persecuted 

in Belarus (one can recall the so-called “Regnum case” [62]), because many of the materials 

could be qualified as actions undermining Belarusian statehood and sovereignty or incitement 

to ethnic hatred. Given this threat, the reason behind Belarusian authorities’ passive reaction to 

those materials remains unclear. In an attempt to explain this trend, we interviewed several 

Belarusian experts, who followed the latest developments closely. 

The analyst of the Center of European Transformation Andrei Yeliseyeu notes that “the 

Belarusian state does not support those websites and even implements various measures to try 

and pressurize them – one could recall, for example, Regnum case. Still, on a local level, some 

pro-Russian initiatives could take place. They are not sanctioned from above, though. There is 

a common allied rhetoric [between the two countries], which is maintained by the public 

officials responsible for the ideological legitimization of the political processes. Hence, we 

witness ambivalent relation [within those circles]: both reluctance [to allow the expansion] of 

Russian influence, and, at the same time, repetition of the arguments on [deepened] 

integration”. 

The leader of the movement “Za Svobodu”[63] Hubarevich argued that “the authorities do not 

have instruments to withstand such information influence. Their staff ideologists or those 

responsible for the formation of the state agenda keep silence, because Lukashenka is the main 

speaker on the crucial questions in Belarus, and if he does not express his opinion publicly, the 

others do not say anything as well. This is really dangerous, because it shows that the system 

is rather fragile. I do not have any doubts that there are threats. [However] it is difficult to say, 

to which extent elites are aware of this. If there is no reaction from the side of the state or it is 

not sufficient, it is difficult to understand (evaluate objectively), why this happens. They either 

cannot deal with this, or think that everything is under control. Independent media operate most 

effectively in this situation – [in fact] they fulfill the functions, which should have been 

implemented by the official channels: they check the facts, analyze them, reveal [the dangerous 

bits], evaluate the reality of threats and thus withstand the information influence from abroad. 

[In other words] they enact the measures that the state media could not afford themselves to 

do, because they could be qualified as an attack of allies [...]. The authorities should be 

interested [in those measures], because there is an opportunity [to oppose the information 

attacks], without undermining themselves and revealing that this is the official position. That 

is why it is important to lessen the control over media, grant the opportunity for the independent 

media to be registered. Possibly, it is important, to a certain extent, to control, who is behind 

some media outlets (authorities currently do this in relation to pro-Western media), also it is 

necessary to pay close attention to those [channels] of information influence that originated in 

the East. In the long run, [the authorities] should grant them the opportunity for registration 

and free entrance to advertisement services. This could allow Belarusian media to scale up 

internal resources and not to be dependent on the foreign support, which would help in the 

situation, when the support of information security is necessary. 

Taking into account that Belarus is currently facing such serious information threats, would it 

be reasonable for the Belarusian authorities to cooperate with the representatives of the civil 

society? A sociologist, the head of “Belarusian Analytical Workshop”, Andrei Vardamatsky 

answers negatively to this question: “[the authorities and civil society] have opposing aims: the 

public officials do not aspire to withstand fakes, but, rather, to disseminate and enhance the 

official point of view”. To which extent could the foreign information influence (from Russia, 

in particular) be considered a threat to Belarus, though? 



Experts recognize that the risks are serious; they treat the situation differently, however. 

Political scientist Yury Shautsou, in particular, argues that the Belarusian authorities do not 

evaluate those threats in adequate terms: “We did not hear any calls to come to the square from 

the East, as opposed to the West (the interviewee means NEXTA Telegram-channel). 

Sociologist, lecturer at the Belarusian State University Alena Artsiomentka says, “the current 

websites could influence the situation only potentially. They are not subjects in Russian 

Federation [currently], but we can say that they clear the way [for a more serious interference]. 

All those multiple websites of unknown origin, such as “Nash Gomel”, that are acting on our 

territory and put forward Russian agenda, at some point could act within Russian smart force. 

Or, something in this vein, to destabilize the situation in the regions. This is not a purposeful 

action oriented towards this very moment, but rather a stepping stone to something. 

Coming back to the analysis of pro-Russian websites’ content, the authors not only attack 

Ukrainian statehood, but also dismiss the Ukrainian language as artificial one, using hate 

speech extensively. In particular, they state: “The freak of the so-called “Ukrainian language” 

is in fact poor, politically suicidal, linguistically artificial […]. After thirty years it is still alien 

to the majority of population of so-called ‘Ukraine’ […] For any Russian the time has come 

not to say something along such lines as ‘Oh, I do not like Banderites, but adore the Ukrainian 

language,’ but to recognize, at last, that the so-called ‘Ukrainian language’ is an enemy assault 

rifle, aiming at our hearts and minds, hearts and minds of our compatriots.’ [64] The 

discussions about politically correct use of “Ukraine” or “the Ukraine” has long been present, 

but the author used the offensive hints in the title to offend the Ukrainians. [65] 

  

Conclusion 

In conclusion, we would like to highlight several aspects. 

The strategic narrative on integration between Russia and Belarus has been one of the most 

heavily presented throughout the materials, generated not by pro-Russian journalists, but by 

bloggers. In most of them, the integration has been described as a natural process, the logical 

outcome of the historical development of relations between the two countries. More than that, 

according to the bloggers, integration is devoid of any threats to Belarus and holds only 

advantages both in economic sphere (Belarus will continue enjoying economic benefits), in 

political and military dimensions (the country will withstand the attempts of the West to absorb 

it and will retain its sovereignty thanks to the alliance with the bigger brother), in the cultural 

domain (Russian culture will fill in the ideological lacunae left by the weak national identity) 

and, finally, in the ideological realm (the concept of the “Russian World” will replace the 

incomprehensible Belarusian ideology). 

The monitored media label a number of actors as the “opposition”, thus including not only the 

political parties, but also independent media, bloggers, independent civil activists, even those 

campaigning for environmental or human rights causes, as well as independent think tank 

experts. To sum up, any group or an individual who does not favor the current government’s 

course of actions and pro-Russian discourse is labeled as the “opposition”. 

The term ‘opposition’ is used as a synonym of nationalism, Russophobia, and radicalism which 

brings unrest to the society and poses a threat to the country’s sovereignty. Some materials 

contain explicit hate speech against certain politicians. 



The monitored media construct a negative image of the political opposition, portraying them 

as corrupt pro-Western actors who are incapable to accumulate public support and who play a 

marginal role in the political field. During the parliamentary campaign there was a number of 

opinion pieces aiming to discredit particular opposition candidates and their electoral 

programs. Similar characterizations and descriptions appeared during other significant events 

throughout the monitoring period, such as the integration talks, the calls of the opposition for 

the street protests. They were presented as a threat to the public order and it was alleged that 

such calls did not get public support. 

In order to withstand information attacks from abroad effectively, it could be useful to analyze 

the experience of the neighboring countries, Ukraine in particular, because it is against this 

Eastern European country that Russia has been conducting a hybrid war for more than 6 years. 

It is difficult to deny that the authorities have made numerous mistakes in domestic policy: 

Donbas and Crimea, for example, have been on the fringes of the state policy, with Russia 

steadily increasing its influence in these regions over years. Something similar, although to a 

significantly lesser extent, we can witness in the Belarusian regions, sharing border with Russia 

(namely, Vitsyebsk and Mahileu ones). It is there where one can find the largest quantity of 

pro-Russian resources and initiatives. 

The situation has been exacerbated by the ambiguous geopolitical orientation of Belarus, 

because the authorities prefer not to transmit clearly defined messages to the citizens in the 

state outlets (sometimes even promoting Russian agenda, which the latest BAJ research has 

clearly shown). For example, the Belarusian authorities did not recognize Crimea occupation 

and expressed negative attitude towards the military conflict in Donbas and Russia’s role in it. 

Nevertheless, public opinion with regard to the events in Ukraine has been formed almost 

exclusively by the Russian media, dominating in the Belarusian media field. It is evident that 

the political elite did not draw the conclusion about the potential threat of close relations with 

Russia, and found themselves exposed to danger during the “unexpected” demands to deepen 

integration in 2019. Still, it seems that the authorities became aware of the risks after the 

exhaustive discussions on tax maneuver and integration roadmaps, which ended in nothing. 

One of the signs of this could be Lukashenka’s announcement, made as early as in January 

2020, that Belarus will launch news channel similar to Euronews. However, this is not enough, 

because the Belarusian state media has been operating in the conditions of censorship and 

restricted free speech over the last 25 years. Hopefully, the information policy of “new” state 

media will be unbiased and objective, as opposed to the current oftentimes propagandist 

materials, but it remains to be seen. 

We should remember that Russia’s information influence has been related not only to a biased 

representation of contemporary political and geopolitical events, but to certain interpretation 

of history. For example, the monitored websites generated multiple “articles-odes,” occasioned 

with the 75th anniversary of victory over Nazis that described how Belarus secures the historical 

memory about the Great Patriotic War. At the same time, Putin’s regime launched another 

wave of iterating the information timed with the anniversary of the victory. Main aims of this 

attack have been as follows. First, to exaggerate Russia’s role in the war against Nazi Germany 

(while Belarus and Ukraine, let alone alliance forces, are represented as those playing a minor 

role). Also, Kremlin makes attempts to redefine the meaning of Holocaust, stressing that it was 

not only Nazis who were responsible for mass killings of Jews on occupied territories, but their 

sympathizers from Poland, Ukraine, and Baltic countries are also to blame. The chief aim of 

that was to deepen controversies and conflicts in Eastern Europe, focusing on issues related to 

historical memory and weakening partner relations in the EU. The idea behind the strategic 



narrative of the “Russian World” is to weaken Europe and to restore Russia’s influence over 

Ukraine, Georgia and Belarus, as strange as it may seem. 

The same goal is pursued by the pro-Kremlin media, when they disseminate fake news about 

COVID-19, that has been spreading at a lighting speed in the world recently. This has been 

done to shatter the confidence of society towards the EU healthcare system, the report of the 

European External Action Service (EEAS) says. According to the document, since January 22, 

the experts identified around 80 cases of disinformation about COVID-19. They tracked the 

emergence of the disinformation materials to the fake accounts in social media, which until 

recently have been actively spreading the news about the events in Syria, protests of “yellow 

vests” in France, etc. It is to be noted, that the users publish fake news in several European 

languages (English, German, Spanish, Italian and French). 

  

Recommendations of experts 

It is worthy to note that, according to all experts, there was a low information impact during 

the timeframe of the parliamentary campaign, while the opposite was observed during the 

Russia-Belarus integration talks. The majority of experts agreed that such influence had taken 

place and started long before the integration talks took place. Many experts brought up the 

examples of the publications by Russian newspaper Kommersant, which either leaked the 

insider information on the integration talks, or published materials the reaction to which aimed 

to test the public opinion and allegedly attempted to shape the favorable opinion regarding the 

deepened integration. 

  

Advice 1: the risks are not estimated adequately - additional analysis and information 

work is needed 

The majority of the researchers agreed that the authorities underestimate the risks related to the 

information security and the external information influence from Russia, although political 

scientist Yury Shautsou gave the opposite assessment, concluding that the Belarusian 

authorities overestimate the Russian threat, considering that if the threat exists, it rather comes 

from the West rather than the East. 

Political scientist Andrei Yahorau concluded that in Belarus there are structures that repeat the 

pro-Russian discourse, such as social media groups and chats, certain bloggers and journalists, 

media, including Russian medium Sputnik. Besides, there are expert groups such as 

IMHOclub, but, according to Andrei Yahorau, these are not used for the massive attacks. 

Sociologist Alena Artsiomienka believes the authorities clearly lack the proper understanding 

of the scale of the information attack, conducted by Russia. Still, she believes that in the last 

several months, the political elite has finally started recognizing the necessity to enhance 

information security (although no adequate measures have been implemented in this respect). 

The main problem that needs to be addressed is an abundance of Russian news content. Belarus 

needs to produce quality national content, but there is a lack of financial sources for this, while 

Russia, clearly, invests a lot of resources into the information influence: “The existing pro-

Russian websites prepare the ground for the potential for the influence. All those numerous 



editor teams of unclear origin, such as “Nash Gomel”, that operate in Belarus and promote pro-

Russian agenda, rather intend to prepare for the future action in case of necessity”. 

Hubarevich notes that the authorities clearly lack instruments to counter the information 

influence: “Staff ideologists of the people, responsible for the formation of national [news] 

agenda, keep silence, because Lukashenka is the key speaker on all crucial questions”. If he 

does not speak publicly, no one risks to take the responsibility upon themselves. This is, in his 

view, dangerous, because this creates the atmosphere of uncertainty and demonstrates the 

susceptibility of the system. We can only guess: either the authorities do not react, because they 

think that everything is under control, or they simply cannot cope with the information attacks. 

Independent media in this situation effectively implement the function, which is not fulfilled 

by the state TV-channels: they check facts, analyze the information and the reality of threats, 

thus withstanding the external influence. 

  

Advice 2: the authorities should implement harsh measures to ward off Russia 

The Belarusian experts did not share the same idea on how exactly the authorities should react 

to the information attacks from Russia. However, they agreed that the actions should be more 

decisive. For example, Hubarevich says, the government has been using resolute measures 

against the independent media and political opposition (hence, in some cases, the media have 

to resort to self-censorship), but is far less audacious when it comes to withstanding Russian 

influence. He assumes that they simply do not have any instruments at their disposal to be able 

to struggle against the propagandist bloggers, putting forward Russian agenda. 

Yahorau reminds that the authorities do not support the wave of disinformation in general, and 

adopted harsh measures against Regnum journalists in the past. Still, he believes that the 

situation is ambivalent, because the political elite maintains the “Union rhetoric” (meaning that 

they continue reassuring Russian highest ranks of their loyalty), at the same time allowing pro-

Russian activities at the local level. Shautsova suggests that in this situation the Belarusian 

authorities should delimit the influence of Russian media, but to do this, “we should generate 

our own content. Another aspect is the search for technical solutions (building a system of 

defence), it is all about political will in the end, however”. 

  

Advice 3: to withstand information attacks, one should build cooperation between civil 

society and state 

The experts have different estimates as to the possibilities for the cooperation between the non-

state and state actors in the area of information security. Thus, Andrei Yeliseyeu notes, such 

cooperation is theoretically possible; the authorities, however, do not express any interest in 

such an interaction. Alena Artsiomienka does not believe in the likeliness of such a partnership: 

“Recently established Belarusian Institute of Strategic Research (BISR) declared that they 

would like to attract independent researchers to develop strategic plan [on withstanding the 

relevant challenges]; nothing has happened, though”. 

Andrei Yahorau considers that such cooperation is possible, and that the authorities should be 

more open to such a dialogue. At the same time, sociologist Andrei Vardamatski brings to the 



attention that the government and the civil society pursue different goals: for the Belarusian 

authorities, the ultimate goal is not a war on fakes, but rather dissemination and strengthening 

of the official point of view. Sociologist Aksana Shelest points out the low level of media 

literacy of the Belarusian population, which is related to the overall political passivity of the 

society. According to the research, the Belarusian society is susceptible to the Russian 

television, as is evident from the situation around Crimea in 2014. What is important, is that 

the recent sociological research conducted by the Center for European Transformation shows 

that even representatives of the active segment of the society, including opposition leaders and 

youth activists, hardly ever use the Western media, in part due to the language barrier and due 

to the easy accessibility of the Russian media. 

Sociologist Andrei Vardamatski concluded that it was not only the Russian media who “tested 

the ground” on the topic of the integration process, but some “fake” sociological institutions 

did that as well. In his article “I don’t know such sociological organization as MGIMO”, 

Vardamatski argues that the methods used for the public opinion polling on the issues of the 

integration are not scientific and that the purpose of such research is to make the idea of 

integration more popular among the Belarusians. One may conclude that the polling was 

conducted during the integration talks to manipulate public opinion. 

  

Advice 4: media literacy should be increased 

The majority of experts agreed that the overall level of media literacy in the Belarusian society 

is low, partially due to the fact that there is no specialized education starting from the 

elementary schools. Yeliseyeu argues that the literacy level is at the bottom, when it goes about 

the population and remains low among the journalists: “Even established Belarusian media 

could uncritically publish materials proceeding from conspiracy theories that reject 

scientifically proven facts such as global warming”. 

Artsiomienka also agrees that even independent media (which are expected to have higher level 

of literacy and professionalism) often make the same mistakes as the state-funded media. 

According to Yuras Hubarevich, in order to improve the situation with the external information 

influence, the authorities should abolish pressure on the domestic Belarusian media, “giving 

them an opportunity for the registration and accreditation and free access to advertising 

services. This would give an opportunity to have internal Belarusian resources and not to 

depend on external financial support, which would in turn contribute to the information 

resilience”. 

Yahorau believes that the media literacy “should be taught starting from kindergartens”. 

Another thing is the necessity to enhance national identity, which “allows to struggle against 

foreign interference”, and to remain transparent, which will reinforce democratic institutions. 

  

Advice 5: the conception of information security is good, but not enough 

Another advice consists in the development of information security conception, which was 

adopted back in the first half of 2019. The document was designed to ward off the information 



attacks from abroad and introduced the term of information sovereignty. The latter is 

understood as an informational sphere, encircled by borders of the Republic of Belarus, which 

is devoid of any foreign influences. The document specifically focuses on the importance of 

the Belarusian history and language that lie at the core of the national identity and, hence, of 

the state’s security. 

Yahorau believes that this document in itself enlists crucial things, but lacks specific 

mechanisms on their realization. Hubarevich agrees that the conception simply does not work. 

Yeliseyeu is convinced that any document in this sphere is not enough and will not solve the 

relevant problem. For this one needs political will and peculiar steps that have not been 

implemented up until now: “The problem is not that the measures were spelled out 

insufficiently, but that they remain on paper”. 

  

References 

[1] http://vitbich.org/lev-krishtapovich-belorusy-i-belorusizatory/ 

[2] https://carnegie.ru/commentary/77999 

[3] The organization promoted the ideas of Slavic Brotherhood and the unification of Belarus 

and Russia. 

[4] https://politring.com/country/30322-pochuvstvoval-beznakazannost-severinec-vtoroy-

den-sobiraet-protivnikov-integracii-rossii-i-belarusi-v-centre-minska.html 

[5] http://east-center.org/wp-content/uploads/2019/04/Belarus-Disinformation-Propaganda-

2019-RU.pdf?fbclid=IwAR0bfRD-1ETKJgyrAHlqw-oE9R3SwbcS3Noju7VafdUVNZ-

AB7sz1AB4YZ0 

[6] Ibid 

[7] See https://isans.org/wp-

content/docs/Belarus_report_eng_iSANS_10.03.2019_BRIEF_VERSION.pdf 

[8] See https://isans.org/toxic/ 

[9] See, e.g. the report of Belarusian Helsinki Committee: 

http://lukashenkorg.narod.ru/1996.htm 

[10] “According to Anderson, official nationalism is the concept, describing the process, 

when the political elite tries to maintain its grasp of power vis-à-vis contending groups by 

instilling peculiar version of nationalism among the population. See Anderson, B (2006). 

Imagined Communities. — New. — London, New York: Verso, 2006. 

[11] https://www.intex-press.by/2019/09/26/lukashenko-ya-zakorenelyj-sovetskij-chelovek-i-

istorik/ 

[12] See https://nmnby.eu/news/analytics/906.html 

https://www.intex-press.by/2019/09/26/lukashenko-ya-zakorenelyj-sovetskij-chelovek-i-istorik/


[13] http://vitbich.org/lev-krishtapovich-belorusy-i-belorusizatory/ 

[14] https://regnum.ru/news/444083.html 

[15] 

[16] It turned out that this scenario existed only in the minds of political scientists, as the 

political elite pulled off a much simpler idea with the introduction of amendments to the 

Constitution. 

[17] http://berestje-news.org/2019/12/21/lev-krishtapovich-kakie-sily-protivostoyat-

stroitelstvu-soyuznogo-gosudarstva/ 

[18] http://teleskop-by.org/2019/10/01/arkadij-vertyazin-belorusskaya-filologiya-anny-

severinets/ 

[19] http://vitbich.org/koncepciya-informacionnogo-otchuzhdeniya/ 

[20] http://grodnodaily.net/2019/09/16/chto-na-samom-dele-sulit-uglublennaya-integraciya-

belarusi-i-rossii/ 

[21] https://politring.com/country/29245-klishas-cel-integracii-rossii-i-belarusi-sostoit-v-

povyshenii-kachestva-zhizni-lyudey-dvuh-stran.html 

[22] http://berestje-news.org/2019/12/27/integraciya-kak-vojna-obrazov-minsku-nuzhna-

svoya-istoriya-uspexa/ 

[23] https://sozh.info/diplomaticheskoe-fiasko-polskogo-rukovodstva/ 

[24] https://mogilew.by/note/193734-amerikancy-provociruyut-konflikt-rossii-i-belarusi.html 

[25] https://sozh.info/amerikancy-narashhivayut-voennyjj-kulak-na-rubezhakh-belarusi/ 

[26] https://mogilew.by/note/193734-amerikancy-provociruyut-konflikt-rossii-i-belarusi.html 

[27] https://sozh.info/ya-pomnyu-kto-ya-kak-polsha-tikhojj-sapojj-zaselyaet-belarus-

polyakami/ 

[28] https://mogilew.by/note/194502-polskaya-doroga-belorusskoy-oppozicii-

nerazdelennaya-lyubov.html 

[29] http://vitbich.org/polskie-interesy-v-mestnoj-obertke/ 

[30] http://vitbich.org/minus-krupnyj-gorod-imenno-stolko-belorusov-oformili-kartu-

polyaka/ 

[31] http://vitbich.org/koncepciya-informacionnogo-otchuzhdeniya/ 



[32] See http://socio.bas-net.by/polovina-belorusov-vystupaet-ne-za-soyuznicheskie-a-za-

partnerskie-otnosheniya-s-rossiej/?fbclid=IwAR1q-

2kPMiHc74sqsZIRjdhk06sIKYMvySt5lkvhfhZu-QEoLw8Xs3jl3E8 

[33] https://www.hrw.org/world-report/2020/country-chapters/belarus 

[34] https://belarusinfocus.info/election-campaign/parliamentary-elections-2019-assessments-

domestic-and-international-observers 

[35] https://belarusinfocus.info/election-campaign/parliamentary-elections-results-

backsliding-across-board-no-opposition-parliament 

[36] http://grodnodaily.net/2019/12/23/durnoj-primer/ 

[37] http://east-center.org/wp-content/uploads/2019/04/Belarus-Disinformation-Propaganda-

2019-RU.pdf?fbclid=IwAR0bfRD-1ETKJgyrAHlqw-oE9R3SwbcS3Noju7VafdUVNZ-

AB7sz1AB4YZ0 

[38] http://dranik.org/2019/10/09/сергей-мазан-цирк-уехал-а-клоуны-остал/ 

[39] https://allbel.info/odnako/130.html 

[40] http://berestje-news.org/2019/11/24/yurij-kotovich-narodnaya-podderzhka/ 

[41] https://dranik.org/2019/10/08/парламентская-вакханалия-или-как-в/ 

[42]Interview with Aksana Shelest (Dec 25) 

[43] https://sozh.info/vybory-v-belorusskijj-parlament-prinesut-svezhuyu-struyu-v-

politicheskijj-landshaft/ 

[44]https://teleskop-by.org/2019/11/25/vybory-v-parlament-belarusi-zatishe-pered-

reformami/ 

[45] https://politring.com/country/30011-glavred-belarus-segodnya-povedenie-nablyudateley-

na-vyborah-napomnilo-metody-raboty-reketa-v-90-e.html 

[46]https://politring.com/articles/30144-andrey-lazutkin-kak-ustroeno-nezavisimoe-

nablyudenie-iznutri.html 

[47] https://teleskop-by.org/2019/11/21/parlamentskie-vybory-v-belorussii-vzglyad-v-

glubinu/ 

[48] https://mogilew.by/note/192638-kak-belorusskie-oppozicionnye-smi-opravdyvayut-

nacistov.html 

[49] https://novychas.by/poviaz/zabytyja-ahvjary-partyzanskaj-vajny 

[50] https://mogilew.by/note/192873-polskaya-doroga-belorusskoy-oppozicii-belorusskie-

nacionalnye-geroi-iz-polshi.html 



[51] https://politring.com/articles/30200-evgeniy-konstantinov-braslavskiy-incident.html 

[52] https://politring.com/articles/30200-evgeniy-konstantinov-braslavskiy-incident.html 

[53] https://mogilew.by/note/192991-kak-oppoziciya-plodit-mify-vokrug-belaes.html 

[54] https://sozh.info/russkijj-narod-situaciya-razdeljonnosti-kak-vremennoe-sostoyanie 

[55] http://www.stoletie.ru/vzglyad/il_nam_s_jevropoj_sporit_novo__925.htm 

[56] 

https://svpressa.ru/war21/article/245639/?fbclid=IwAR3ZrtEzRaAJ_yLTrywcV00tqw39Pm

UwoXU3skz-O32eghkIu7hHIevY594 

[57] https://sozh.info/azov-vyshel-iz-pod-kontrolya-i-nanes-udar-po-rezhimu-zelenskogo/ 

[58] Ibid. 

[59] https://sozh.info/novaya-russkaya-identichnost/ 

[60] http://podneprovie-info.com/2019/10/05/istoki-integralnogo-nacionalizma-v-ukraine/ 

[61] Ibid. 

[62] Belarusian authors of the Russian resources “Regnum”, “Lenta.ru” and “Eurasia Daily” 

Sergei Shiptenko, Dmitriy Alimkin and Yuriy Pavloviets spent over a year in jail, starting in 

December 2016. They were found guilty of inciting ethnic hatred, each was sentenced for 

five years of prison, but the sentences were suspended for three years. 

[63] which took active part in observing parliamentary elections 2019 as well. 

[64] https://teleskop-by.org/2019/10/16/ukrainskij-yazyk-imeet-takoe-zhe-otnoshenie-k-

malorossijskomu-narechiyu-kak-nyneshnyaya-natsistskaya-ukraina-k-ussr/ 

[65] https://teleskop-by.org/2019/11/04/vadim-elfimov-gde-ukraina-v-ili-na/ 

[1] 

 

1. Suslov, M. (2017): “Russian World”: Russian Policy towards its Diaspora. In 

Russia/NIS Center, July, 2017, p.29. See 

https://www.ifri.org/sites/default/files/atoms/files/suslov_russian_world_2017.pdf↩︎ 

2. Laruelle, M. (2015): The “Russian World”: Russia’s Soft Power and Geopolitical 

Imagination. In Center on Global Interests, May 2015, p.1. See 

https://globalinterests.org/wp-content/uploads/2015/05/FINAL-CGI_Russian-

World_Marlene-Laruelle.pdf↩︎ 

3. Ibid↩︎ 



4. Navumau, V. (2016): The Belarusian Maidan: A New Social Movement Approach to 

the Tent Camp Protest in Minsk, 2006. Kurczewska, J. & Shibata, Y. (eds).Frankfurt 

am Main, Berlin, Bern, Bruxelles, New York, Oxford, Wien: Peter Lang, p. 161.↩︎ 

5. Ibid↩︎ 

 


